Du kan få stress af mange ting!

Det kan være, hvis du har svært ved at FINDE UD AF ÉT ELLER ANDET I SKOLEN. Eller hvis du bliver MOBBET – eller er FORELSKET i nogen, som IKKE ER FORELSKET I DIG. Store kriser som dødsfald og skilsmisse kan også give stress.
Men det kan også være, at du bare har FOR MEGET AT LAVE I DIN FRITID.

Tit kan du selv gøre noget for at komme af med din stress. Her er nogle råd:

  1. TAL MED NOGEN om din STRESS! Det kan være din lærer, dine forældre eller en god ven. Lad være med at gå rundt med det hele selv.
  2. LAV LIDT MOTION! Det hjælper, fordi du bliver BEDRE TIL AT MÆRKE, om du spænder i kroppen – og til at mærke, hvordan du har det i det hele taget.
  3. LEG! Lad vær med at fylde dit liv helt op med PLIGT-TING – heller ikke for at gøre din mor, far eller lærer glade. Gør ting, som GØR DIG GLAD!
  4. SKRIV! Skriv dagbog eller breve – det hjælper dig til at KOMME AF MED TINGENE og vil tit få dig i BEDRE HUMØR. Eller LÆS en god bog ... så du kan drømme dig lidt væk.
  5. VÆR GOD VED DIG SELV! Pres ikke dig selv for hårdt. Og prøv at lægge mærke til, hvis du stresser over noget: HVAD er det? PRØV AT GØRE NOGET VED DET!

STRESS ER IKKE FARLIGT

Ikke i kortere tid – som når man skal til en prøve i skolen, vinde en fodboldkamp eller KLARE EN ANDEN STOR TING. Men det kan TÆRE PÅ ENS KRÆFTER at være stresset gennem FLERE UGER eller MÅNEDER. Og det skader ikke at lægge mærke til, om man er det.

STRESS kan blandt andet vise sig ved, at du:
  • meget tit får ondt i maven
  • meget let bliver vred
  • tit ikke kan sove om natten
  • spiser alt for meget eller for lidt
  • føler dig ked ad det hele tiden og ikke har lyst til noget.

TAL MED NOGEN OM DET!